2001.03.26.
Kazatsay Zoltán, a KÖVIM helyettes államtitkára

Március 26-án Kazatsay úr előadásával folytattuk a Minisztériumból érkező vendégeink sorát. Az előadásból megismerhettük az EU csatlakozási tárgyalások struktúráját, melyben a tárgyaló partner a mindenkori Kormány. A törvények egy része már Uniós szellemben készült a 90-es években. Államtitkár úr megállapította, hogy közlekedés szempontjából 2002-re fel tudtunk volna készülni a csatlakozásra.
A tárgyalásokon derogációt három területen kérünk:
Első: 11,5 tonnás tengelyterhelést enged az Unió, efelett túlsúlyt kell fizetni. Kb. 7000 km hosszúságban kellene felerősíteni a burkolatot, ehhez több, mint 200 milliárd Ft-ra lenne szükség. Az első lépcsőben 1000 km utat tud megerősíteni, ez mintegy 60 milliárd Ft. A fennmaradó részt fokozatosan 2010-2012 közöttre tudna felfejlődni 11,5 t-ra. Addig helyi korlátozások, túlsúly-díj bevezetése a megoldás.
Második: gépjárműadó. A fuvarozók 25 t felett 30-40%-kal kevesebbet fizetnek, mint az Unióban, 25 t alatt ez az összeg szinte ugyanaz.
Harmadik: kabotázs-forgalom – ma tiltott, külföldiek nálunk történő szállítása. Itt ellenderogáció lehetséges.
A vasútnál szólt a vasúti pályák megnyitásáról a külföldi szolgáltatók előtt. A vízi közlekedésnél kiemelte, hogy az Unióban aki saját hajót szerez be, köteles egy ugyanolyan kapacitású másik hajót leszerelni. Magyarországnak jelenleg 13 hajója van, ami képes a Rajnán felmenni, ez 15-16000 tonnát kapacitást jelent.

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *