2002.02.05.
Vajda Pál, Budapest főpolgármester-helyettese

Immár hatodik éve annak, hogy minden év első felében Vajda úr ellátogat klubunkba, és előadást tart Budapest jelenéről és jövőjéről.
Megtudhattuk, hogy jelenleg három nagy beruházás folyik a fővárosban. A metró építése, a Budai-rakpart szélesítése, valamint az Észak-Pesti Hulladékégető rekonstrukciója. A Dél-Pesti Szennyvíztisztító építése befejeződött. Vajda úr a beruházásokról szólva elmondta, hogy új szennyvíztisztító építését tervezik, amely remélhetőleg regionális szintű lesz. Ha a terv megvalósul, Budapesten 86%-os lesz a tisztítási arány. A kapcsolódó telekvásárlások már elkezdődtek, a beruházás költsége 93 mrd Ft. A tisztítóhoz vezető főgyűjtők építése zajlik.
A fővárosi közlekedés krízishelyzetben van, tudtuk meg Vajda úrtól. A 4.300 km hosszú úthálózat 1.060 km-e fő- és tömegközlekedési útvonal. Ennek 80%-át (!) a forgalom bonyolítja, s ebből 500 km rendkívül rossz állapotban van. Budapesten pedig évente mindössze 10 km utat tudnak helyreállítani. A tömegközlekedést említve Vajda úr elmondta, hogy a Metró teljes járműállományát le kellene cserélni. Továbbá évente 140-150 busz cseréje lenne indokolt (eddig évente kb. 50-et cseréltek le), de idén a szűk anyagi keret miatt egyetlen régi buszt sem tudnak kiváltani. 2012-re a teljes villamos állomány 40 éves lesz. A troli is cserére szorul.
Vajda úr előadásában kifejtette, hogy Budapesten a közlekedési viszonyokat még legalább három körút, két metró és két híd építésével, valamint elővárosi vasút beindításával lehetne normalizálni. Ehhez nagyságrendileg 1900 mrd Ft kellene.
Idén közúthálózati rekonstrukciók és fejlesztések kertében 28 km utat rendeznek. A Bartók Béla út – Móricz Zsigmond körtér – Gellért tér rendezésének engedélyterve már megvan. A pályázati kiírás a közeljövőben fogalmazódik meg, a beruházás tervezett költsége 13 mrd Ft. Tervben van továbbá az
5-ös út bevezető szakaszának megépítése, valamint a 6-os út szintén városba vezető szakaszának bővítése. Megtudhattuk, hogy rekonstrukciós munkálatok kezdődnek, melynek keretében 14 Duna-híd és felüljáró felújítása áll soron, valamint a XVII. kerületben, ahol a Péceli utat teljesen felújítják. A budapesti közvilágítási rendszer rekonstrukcióját 2 év alatt tervezi elvégezni a főváros.
A BKV Rt.-ről szólva Vajda úr elmondta, hogy a veszteségük 17 mrd Ft volt 2001-ben. Idén 26 mrd Ft-tal támogatja az önkormányzat a BKV-t. Ebből 9 mrd Ft amortizáció-pótló támogatás. Ennek kapcsán megtudhattuk, hogy a BKV tulajdonában lévő budapesti ingatlanok rendkívül rossz állapotban vannak.
Előadása végén kitért a távhőszolgáltatás kérdésére is. A Főtáv Rt. 2003-ig mérés szerinti elszámolásra áll át.

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *