2002.12.09.
Csordás Mihály, a Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztály vezetője

Immár négy éve tart Csordás Mihály úr előadást klubunkban a Főváros közlekedésének alakulásáról, a legújabb fejlesztésekről, beruházásokról, és az aktuális problémákról. 2002-ben ügyosztály vezető úr előadása zárta évi rendezvényeink sorát december 9-én.
A motorizáció elterjedése a Fővárosban szinte ellehetetleníti a közlekedést. Míg a hetvenes évek elején 80 gépkocsi jutott 1000 lakosra, mára ez az arány már több, mint 350 autót jelent. A tömegközlekedés és a személyi közlekedés részaránya kb. 60-40 százalékos most. Az utak leterheltek és a városi közlekedés elviselhetetlenné válhat, ha az arány tovább nő. (A hetvenes évek végén az arány 82-18 százalékos volt.) A Főváros közúthálózatát két szervezet birtokolja. A főútvonalakért és a közlekedésért a Főpolgármesteri Hivatal, a mellékutakért pedig a kerületi önkormányzatok a felelősek.
A Fővárosi Közgyűlés 2001 májusi ülésén elfogadta a Főváros közlekedési rendszerfejlesztési tervét. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) irányításával a közlekedéspolitika 2015-ig szóló koncepciója az irányadó. A városi közlekedés meghatározó motívuma a közösségi közlekedés kell legyen. – jelentette ki Csordás úr. Az anyagi források természetesen nagyban befolyásolják, hogy adott helyzetekben milyen döntést tud hozni a Hivatal.
Ismét előtérbe került a Közlekedési Szövetség. A Főváros és a Kormány egyeztető tárgyalásai után úgy tűnik, hogy 2003 közepére megvalósulhat a közös bérletrendszer. A Szövetség életre keltésének első lépéséhez nem elsősorban pénz kell, hanem egyfelé mutató politikai akarat, és a problémák megoldására törekvő hatékony együttműködés. – fejtette ki Csordás Mihály.
A fővárosi közlekedésfejlesztés fontos eleme 4-es metró megvalósításának terve, az előkészületek és a feladatok elosztása. A Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztálya nem gyakorol hatást a munkafolyamatok koordinálására. A korábbi fejlesztési tervekben szerepelt a 44-es villamos pályájának teljes felújítása, valamint a Thököly út rendbetétele. Ha azonban az új metró terve a Bosnyák térre is kiterjed, akkor a beruházás elmarad, és az így lekötött források a földalatti vasút megvalósításához kapcsolódnak majd. A Főváros javasolja, hogy az előkészületi munkákra fordított anyagi juttatásokat a Kormány forgassa vissza Budapest költségvetésébe. Ezt a tőkét pedig az 5-ös metró (Észak-déli regionális gyorsvasút) beruházására lehetne fordítani. Az 5-ös metró a Csepeli és Ráczkevei HÉV-vonalakat a Szentendrei vonallal kötné össze. A közlekedésfejlesztés fontos eleme továbbá a MÁV Rt. hálózatának az elővárosi vasúti rendszer kialakítására tett törekvései. Tervezik még az 1-es villamos Budára történő átvitelét is, első ütemben a Budafoki útig.
A BKV Rt. 33 mrd forintos adósságának kormányhatározat általi eltörlésére reagálva Csordás úr kifejtette hogy az így  nullszaldóssá váló közlekedési vállalat gondjait ezzel még nem oldották meg. A normatív finanszírozás rendszere valamennyi nagyváros, és Budapest tömegközlekedési problémáinak megoldása. A jövőben két nagy beruházásához kap anyagi segítséget a Fővárostól a BKV. A Nagykörúti villamos járműpark cseréjére, valamint a 2-es metró szakaszainak felújítására.

Comments

Leave a reply

Your email address will not be published.