2003.01.27.
Aba Botond, a BKV Rt. vezérigazgatója

2003 második rendezvényén Aba Botondot láthattuk vendégül immár nyolcadik alkalommal klubunkban. Megtudtuk, hogy 2002 szeptembere és októbere között a BKV elkészítette stratégiájának aktualizált változatát. Az Európai Uniós csatlakozás olyan új feladatok elé állította a közlekedési vállalatot. Háromféle forgatókönyv létezik a BKV-nál. 1. A vállalat vezetése bízik az állami szerepvállalásban, amely átsegíti a nehézségeken. 2. Vannak ugyan gondok a közszolgáltatás finanszírozásával, de ha kellő időt és energiát fektetnek a tömegközlekedési társaságok feltőkésítésére, néhány éven belül a piacnyitás jegyében privatizáció alá lehet vonni őket. 3. A szociális ellátásnak ez a szegmense már nem fér bele az állami követelmény- és intézkedésrendszerbe, következésképpen az uniós csatlakozással egyidejűleg a közlekedési piac nyíljon meg.
Az EU-n belül is nagy vitákat gerjeszt a közlekedés, hiszen ez az egyetlen olyan szektor, amely nincs szabályozva. Éppen azért hazánk sem kért derogációt semmilyen téren – hiszen még nincs szabályozás. Azonban 2003-ban már lezárják a közlekedési fejezetet is. A BKV stratégiája, hogy 2010-ig a budapesti régióban piacvezető, szolgáltató társaságnak legyen. Ehhez a piac legalább ötven százalékát kell birtokolnia, vagy többet.
A BKV 2003-ban három nagy projekt indítását tervezi.
1. A DBR-Metró beruházást, a leszerződött felszíni rendezési munkákat 2003-ban befejezik. Elindulnak azok a műszaki ütemtervezések és pályáztatások, amelyek aztán 2004-ben az alagútépítést lehetővé teszik.
2. Kelet-Nyugati metró. A metró rekonstrukciója BKV fővállalkozásában fog megvalósulni, 15 önálló alprojektre bontva.
3. Villamosjármű-csere program. A Főváros legnagyobb tendere az elmúlt 15 évet tekintve.
A BKV és a városi közlekedés az elkövetkezendő tíz évben EU-pénzek nélkül finanszírozhatatlan lesz. Az Uniós források felhasználását tekintve az Rt. már beadta javaslatait. Ezek többek között:
1. A Kelet-Nyugati metró rekonstrukciójának támogatása
2. Az infrastruktúra fejlesztése az agglomerációban. Az agglomeráció rekonstrukciója a HÉV fejlesztését takarja, bővebben, a HÉV és a MÁV együttműködése közös pályavasút-használat során. A BKV arra törekszik, hogy akár a HÉV, akár a villamos vonalakról ki tudjon kerülni MÁV vonalakra üzemeltetni.
3. Villamosvasúti pályák felújítása.
4. Intermodeális csomópontok és a tömegközlekedés előnyben részesítése.
2004 január 26-án ismét várjuk Aba urat klubunkba egy előadás megtartására.

Comments

Leave a reply

Your email address will not be published.