2003.02.10.
Dr. Udvari László, a MÁV Rt. igazgatóságának elnöke részletek

Február 10-én tartotta meg előadását klubunkban Dr. Udvari László. A MÁV részéről ez immár a tizenharmadik előadás volt. A kilencvenes évek elejétől Európában végigsöpört a nemzeti vasúttársaságok reformjának hulláma – a legtöbb országban a kormányok támogatásával, együttműködésével. Ezzel szemben hazánkban célkitűzések, megtorpanások és visszakozások jellemzik a vasúti reform kormányzati irányítását. A kormányzat a választási ciklusok elején fölvállalja a reformot. Megindul egy építkező munka, aztán szembesül azzal, hogy nincs elegendő forrás a költségvetésben, amellyel rendbe lehetne tenni az eszközparkot, be lehetne indítani egy valós rekonstrukciós folyamatot.
A vasút helyzetét, eredményességét, teljesítményét meghatározó változások az elmúlt évek folyamatos reformkísérletei ellenére sem jöttek létre. Az előző kormány visszavonta az Európai Uniós komformitást szolgáló vasút effektív szétválasztását – a pályavasút megteremtésének koncepcióját. A jelenlegi kormány célul tűzte ki a magyar vasúti közlekedési rendszer reformját, és a MÁV átalakítását is. 2004-ben már egy alapjaiban megreformált MÁV-nak kellene az uniós vasúti rendszerhez csatlakozni. E tekintetben súlyos késedelemben vagyunk.
Az elmúlt másfél évtizedben a MÁV elveszítette az áruszállítási teljesítmény közel 2/3-át, a személyszállítási szükségletek pedig 41 százalékkal csökkentek. A magyar vasút hálózata, az azon lévő forgalmi szolgálat eszközparkja a múlt évtizedekben kialakult mennyiséget jelzi. Változatlanul a 7900 km-nyi vasúthálózatot dolgozik a MÁV, miközben 3500 km-es – az EU törzshálózatát is képező – hálózaton bonyolódik le az áruforgalom 2/3-a, és ugyanígy a személyszállításé is. A 4000 km fenntartása, működtetése önmagában is veszteséges. Hatalmas társadalmi, személyi és anyagi ráfordításokkal, 54 ezer emberrel dolgozik ma a MÁV. A vesztesége 2002-ben 37 mrd Ft volt, közel 100 mrd Ft-os állami, költségvetési juttatások mellett. A MÁV fejlesztési programja -, amely kb. 25 mrd Ft-os értékű – 2003-ban a vasúthálózat 2,8 százalékára tudja az EU műszaki komformitást megteremteni.
Az elmúlt fél év során a MÁV vezetősége egy 81 feladattervet tartalmazó stratégiai program megteremtésén dolgozott. A program kettős irányítás alatt működik. Egyrészt továbbra is működtetik a 7900 km-es vasúti rendszert, másfelől pedig dolgoznak azon az optimális vállalati méret kialakításán, amely az uniós liberalizációból adódó versenykihívásokhoz is tud majd igazodni. Három szempont alapján kísérelik meg optimalizálni a vasút vállalati méretét:
1. A személy- és áruszállítási szükségletek alapján.
2. Az eredményes gazdálkodás alapján. A veszteség minimalizálása, állami költségtérítéses rendszer mellett a pályavasút és a személyszállítás vonatkozásában.
3. Az állami költségvetés eltartóképessége alapján.

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *