2003.11.11.
dr. Bodnár Zoltán, a Nemzeti Autópálya Rt. elnök-vezérigazgatója

November 11-én tartotta meg nálunk első előadását dr. Bodnár Zoltán úr. A Nemzeti Autópálya Rt. részéről eddig még nem tartott tájékoztatót meghívott szakember. A nagy érdeklődésre számot tartó vacsoraestre új helyszínen került sor – a Palace Novotel Hotel konferencia terme fogadta klubtagjainkat, partnereinket.
Akármilyen nehézségekről is beszélünk, az biztos, hogy gazdaságtörténeti szempontból kivételes időszakban van a közlekedési infrastruktúra fejlesztése. Soha olyan erejű politikai elszántság még nem mutatkozott a kormányzatban arra, hogy autópályákat építsen, mint most. A 2044-es kormányhatározat értelmezi és kifejti, hogy mik az autópálya-építésekkel kapcsolatos elképzelések, igények 2006-ig. A hossz ebben az előirányzatban 420 km. Ebben a 420 km-ben viszont nincs benne a Füzesabony-Polgár, valamint a Zamárdi-Aliga közötti szakasz. Tehát az a 85 km-nyi rész, amelynek beruházása ugyan az előző kormányzati ciklusban kezdődött, már a mostaniban került átadásra. Olyan pályaszakaszok is belekerültek a megvalósítandó kormányprogramba, amelynek alapját az Európa Terv szolgáltatta. A 2006-ig tartó időszakban történő megvalósításuk pedig rendkívüli erőfeszítéseket igényel nemcsak a Nemzeti Autópálya Rt-től, hanem az egész szakmától. Mindenkitől, aki közútépítésben bármilyen módon részt vesz. A program egyes elemei pl. a Görbeháza-Nyíregyháza szakasz (a M3-ason), vagy a Görbeháza-Debrecen szakasz (az M35-ösön) előkészítettsége 2002 végén közel sem volt olyan, hogy azzal a feltételezéssel lehetett volna élni, hogy ezeket 2006-ig be lehet fejezni.
Az előző ciklusban meghirdetett programok közül befejeződött: az M7-es felújítása, az M3-as Füzesabony-Polgár közötti szakaszának építése, az M9-es Szekszárdi Duna-hídhoz kapcsolódó szakaszának megépítése.
Folyik az M30-as Emőd-Mikolc közötti szakaszának megvalósítása. Továbbá négy olyan építkezés tart jelenleg, amelyeket már ebben a kormányzati ciklusban meghirdetett közbeszerzési pályázatok alapján kötött szerződések szerint végeznek a kivitelezők: az M3-os a Polgár-Görbeháza közötti 12 km-es szakasz, az M7-es balatoni részén 19 km hosszan a Balatonszárszó-Ordacsehi szakasz, az M7-es alsó végén Becsehely-Letenye közötti 9 km-es szakasz, az M7-es Letenye-Tornyiszentmiklós közötti 20 km-es szakasz.
2003 novembere fordulópont a hazai autópálya-építések szempontjából. A kormány november 12-én tárgyalja azt az előterjesztést, amelyik a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére vonatkozik. A fordulópontot a már említett szilárd politikai meggyőződés jelenti. Jóváhagyásra került már az ún. Autópálya-törvény tervezete. A törvénynek két jelentős eleme van. Az első az engedélyezési eljárásokat gyorsítja fel, egyszerűsíti és rövidíti. A második fontos elem rögzíti, hogy 2005 és 2007 között mennyi anyagi forrást kell biztosítani az úthálózat-fejlesztésre. Valószínűleg még 2003 vége előtt az Országgyűlés elfogadja az említett Autópálya-törvényt, valamint a hozzá tartozó keretszámokat.

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *