2004.03.29.
Vajda Pál, Budapest főpolgármester-helyettese

Minden év tavaszán, immár nyolc éve, meghívjuk Vajda Pál urat, hogy foglalja össze Budapest gazdálkodási- és fejlesztési feladatait tagjaink, partnereink körében.
351 milliárd Forintos Budapest költségvetése 2004-ben. A működés belső egyensúlyi pontja 210 milliárd Forintnál van. Ezt az egyensúlyi működést 17 milliárd forintos céltartalékkal fogadták el, tehát a soron lévő és már tervezett kifizetések 193 milliárd Forintra rúgnak. A 193-ból 70 milliárd az egészségügyi ellátás TB-finanszírozási része. A fennmaradó rész a város intézményhálózatának működtetését, a városüzemeltetést foglalja magában. Ebből a forrásoldalon 53 milliárd Forint, ami az állami költségvetési kapcsolatokból származik.
A 193 milliárd Forintos költségvetésen belül a városüzemeltetésre fordított összeg alig haladja meg a 10 százalékos részarányt 2004-ben. Ez jelentősen kevesebb, mint a korábbi években. Ennek oka, hogy a BKV Rt. működési finanszírozását a Főváros kénytelen volt jelentős mértékben csökkenteni. Budapest fejlesztésre fordítható forrása közel 140 milliárd Forint. 309 milliárd a Főváros összbevétele.
A budapesti utak rekonstrukciójára, fenntartására 2004-ben 3,6 milliárd Forintot költ a város. Ez a tavalyi értéknél 10 százalékkal magasabb, ugyanakkor a 2003-as adatokhoz képest 25 százalékkal több úthibát regisztráltak. A budapesti 1060 km hosszú főútvonal-hálózat a forgalom 80 százalékát bonyolítja. Ebből az 1060-ból 250 km a műszakilag járhatatlan kategóriába sorolható. 2004 januárjától márciusig 45 ezer úthibát regisztrált a város. Összehasonlításképpen 1995 hasonló időszakában a szakemberek éves szinten prognosztizáltak 35 ezer úthibát.
2004-ben 4,7 milliárd Forint áll rendelkezésre úthíd-felújításra.
A Főváros három nagy beruházásba kezdett bele az elmúlt évek során. Az egyik a 4-es metró, a másik a 2-es metró felújítása, a harmadik a Nagykörúti villamosjármű-beszerzés. A három projekt fővárosi önrésze 140 milliárd Forint. Kb. 200 milliárd Forint a 2-es metró beruházási nettó értéke. 30 százalékot Budapestnek kell önrészként finanszíroznia. Ez kb. 60 milliárd Forint. A projektbe a felszíni rendezések is beleértendők. A 4-es metró alagútjának szerkezetépítési munkálataira kiírt tendereket 2004-ben szeretné lezárni a Főváros. Erre valószínűleg nem lesz mód. Pl. 900 nap telt el a vasúthatósági engedély benyújtása óta.
Mélyépítés területén nagy beruházásokra kerül sor a közeli jövőben. Március végéig Magyarország beadja a Központi Szennyvíztisztító pályázatát Brüsszelbe.

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *